gladje-i-livet

Positiva känslor och glädje ger ett liv i välbefinnande. Genom att kartlägga dina glädjeämnen i livet kan du lättare leva efter dem.

Ett positivt tänkande ger positiva känslor. Och det positiva tänkandet går att träna upp! Exemplevis genom att alltid försöka se det som är bra i varje situation. Blir ett möte inställt så är det lätt att bli irriterad och tänka “nu la jag tid på det här i onödan”. Men det går också att vända på det och se det positiva i att det blev inställt: “nu hinner jag ju med det här i stället” eller “nu kan jag ta det lugnt en stund”. Genom att tänka positivt så kommer du långt för ett liv i välbefinnande, även om det givetvis kan vara lättare sagt än gjort ibland.

Signalerna som kroppen sänder ut ska du ta på allvar. För mycket stress leder på sikt till utmattning.
Inte ledsen men inte heller glad? Läs mer om Saframyl Positive Mood för känslomässig balans och positiv sinnesstämning

Glädje, skratt och en positiv sinnesstämning ger energi och möjliggör nyskapande. Och glädjen uppstår i livets enkla saker.  Så som:

– Att göra det du mår bra av
– Självuppskattning och att ge dig själv beröm
– Att visa andra uppskattning
– Att umgås med nära och kära
– Att ge och få ett leende
– Att ge och få ett tack

Läs även: 8 tips för att bli gladare i dag

Vad som gör dig lycklig är en individuell fråga. Lycka är ett varaktigt välbehag där våra behov tillgodoses. Det kan vara allt från stabilitet på jobbet, långvariga relationer till andra människor och att känna sig älskad och sedd.

Testa dig själv genom att kartlägga dina glädjeämnen

Känner du att du ofta är nedstämd och inte kommer ur den negativa spiralen är det viktigt att hitta vad som ger dig glädje och harmoni i livet. Även om du kanske innerst inne vet vad du vill och behöver, kan det ibland vara bra att skriva ner och kartlägga sakerna – för att aktivt ta in de glädjeämnen du behöver i ditt liv.

Gör så här:
1. Skriv ner vad som varit bra med dagen i ett anteckningsblock varje kväll under en veckas tid. Dokumentera allt från dina sinnesstämningar, vad som varit bra med dagen, vad du är tacksam över och vad du uppskattar hos dig själv.
2. Utvärdera efter en vecka vad som gett dig mest glädje och välbefinnande under veckan.
3. Välj ut de viktigaste influenserna, mellan 5 och 10 stycken. Rama in eller sätt upp på kylskåpsdörren så att du har det synligt framför dig varje dag.
4. Lev efter det som är värdefullt för just dig. Och fundera på hur du kan göra saker du mår bra av oftare.

Behöver du mer inspiration? Här är 11 tips för ett liv i känslomässig balans