Att leva med IBS kan vara svårt i vardagen, men blir extra jobbigt stora helger med mycket god mat och trevligt sällskap. Nu när julen står för dörren, blir stressen för de som lider av IBS påtagligt.
Vad bör du hålla dig ifrån på julbordet? Vilken mat är bra? Jag vill inte se ut som en spärrballong framför släkt och vänner.

För att slippa den sociala ångesten finns det några knep att testa!

  1.    Försök att undvika
  •   Försök att undvika lök, använd istället salladslök i tex. Janssons frestelse
  •   Försöka att byta ut mjölkprodukter till laktosfri eller växtbaserad mjölk
  •   Bytt ut det vita mjölet till glutenfria alternativ

2. Drycker.

  •    Det är bra att låta julmust och öl få bli lite avslaget innan du dricker det.
  •  Häll den kolsyrade eller jästa drycken från lite högre avstånd så att det blir rikligt med skum, på detta sätt försvinner en del av luften i drycken, vilket bidrar till mindre uppblåst mage.

3.    Rör på dig!

  •   Ät mindre portioner och tugga maten ordentligt (Stressät inte)
  •   Ta gärna med släkten på en promenad efter all fet mat för att underlätta matsmältningen

4. Behandlingar för att underlätta IBS

Det finns inget botemedel som tar bort IBS, för att må så bra som möjligt gäller det att ha en god tarmflora. Det finns olika sätt att stilla mage och tarmarna, ett av dem är att använd sig av kiselprodukter. Kisel lägger sig som en hinna på mage och tarmar föra att kunna suga åt sig och binda ovälkomna gaser. För att få igång magen och tarmensrörelsen kan vissa fibrer vara ett bra alternativ att använda vid IBS, exempel på dessa kan vara havregryn och pysyllium – komplex.

 Läs mer här.

https://www.bellybalance.se/aktuellt/tips-infor-jul/

http://alltomibs.se/ibs/vad-ar-ibs/