Stela leder på morgonen? Här är träningen som värmer upp kroppen – varken avancerad eller allt för jobbig!

Vi har tidigare pratat om vikten av fysisk aktivitet vid ledvärk och reumatiska besvär. Träningen lindrar smärtan och motverkar stela leder. Och så länge träningen känns bra så gör den också gott. Anpassa träningen efter din förmåga!

För att få rutin på träningen måste den vara rolig att utföra! När du känner skillnaden i kroppen motiverar det dig också att fortsätta. Det viktiga är inte hur länge du tränar, utan vad du gör när du tränar! Här är morgonträningen som värmer upp kroppen, stärker muskler och leder och ger dig mer ork och energi:

Morgonpromenad

En 30 minuters morgonpromenad regelbundet är lika fördelaktig konditionsträning som att springa eller jogga. Promenader gör stela leder rörligare! Ledvätskan blir mer flytande, vilket smörjer lederna och stärker de muskler som ger stöd åt dem.

Dra bak axlarna något när du går och håll hakan högt. Armarna ska röra sig naturligt hela tiden. Försök att inte titta ner på marken.

Tips: ta hjälp av ett par stavar. Stavgång är en konditionsträning som aktiverar alla kroppens muskler. Samtidigt är det skonsammare för kroppens leder jämfört med exempelvis löpning.

Yoga

Börja dagen med 30 minuter yoga. Yoga väcker kroppen, är stärkande och rehabiliterande samt har visat sig särskilt bra mot spänningsbesvär, nack- och ryggproblem och ledskador. Den kombinerade styrke- och smidighetsträningen i ett yogapass motverkar dessutom stelhet. Du väljer helt själv hur avancerad yogan ska vara! Det viktiga är att andas djupt under alla rörelserna.

Tips: Till dig som är nybörjare rekommenderar vi varmt “solhälsningen”. Solhälsningen ger energi, är en utmärkt morgonövning och fungerar också bra som uppvärmning. På internet finns en rad olika instruktionsvideos för hur du gör solhälsningen – helt gratis! Allt du behöver är en yogamatta.

Rörlighetsträning

Rörlighet handlar om förmågan till rörelse i en eller flera leder. Morgonstelhet kan därför med fördel mildras med mjuk rörlighetsträning. Exempel på sådan är en halvtimmes simning, strectching eller ett gympapass.

Behåll rörligheten

Kombinera träningen med två tabletter GLYC Original varje morgon. Det unika musselextraktet glykosaminoglykaner, från grönläppad mussla, bygger upp ledvätskan, bindväv och ligament. Den grönläppade musslan kommer från Nya Zeeland och har länge använts för sina positiva egenskaper vid artros, ledvärk och inflammationer. Läs mer här!

Har du en aktiv vardag?

GLYC BOOST hjälper dig bibehålla rörliga, hälsosamma leder så du kan promenera, jogga, träna och vara aktiv. GLYC BOOST innehåller, förutom grönläppad mussla, också nypon. Nypon är naturligt rik på vitamin C som bidrar till normal kollagenbildning. Gurkmeja bidrar till att stödja ledernas flexibilitet.