Nytt år Ny form. Det är för många i alla fall tanken.

Januari är den månad då flest människor köper gymkort. Det är även månaden då flest otränade försöker sig på rörelse igen. Vi ökad rörlighet börjar det även kännas i kroppen som skön träningsvärk eller i värsta fall smärta. Känner du igen dig?

Vad är träningsvärk?

Träningsvärk är ofta förknippat med muskelsmärta, som är en följd av träning med ovana övningar och rörelser eller med extra tung belastning. När man får träningsvärk uppstår en svullnad i musklerna som gör ont, och då känner man sig stel och öm i de muskler man har belastat. Det kan göra särskilt ont i rörelser där dessa muskler är aktiva. Man kan också känna sig något svagare i de musklerna innan värken släpper.

Snabb återhämtning

Att ha träningsvärk är inte farligt, men när man har ont kan man ta det lite lugnare eller träna de muskler som inte värker. Hur mycket träningsvärk man får och hur länge den håller i sig beror dels på hur vältränad man är och dels på hur väl man har återhämtat sig genom bra kost, vila och sömn. Det går att påverka återhämtningstiden i positiv riktning.

Får du ont i lederna vid träning?

Här är vårt bästa tips för att förebygga besvär och skador!

GLYC® Active är framtagen för dig som tränar regelbundet och behöver upprätthålla ett aktivt liv med flexibla leder. GLYC® Active är ett naturligt, veganskt kosttillskott för ett aktivt liv med rörelse och energi.

GLYC® Active är särskilt anpassad för att förebygga besvär och skador vid träning samt minska inflammationer som uppstår. GLYC® Active kan användas konternuerligt, både förebyggande eller vid besvär. Använd som kur vid tillfälliga symtom eller vid ökad belastning på lederna (som vid mer träning/motion).

Får du ont i lederna vid träning? Här är våra bästa tips för att lindra smärtan!