Du investerar i dyra hårprodukter, går på jämna frisörbesök och undviker värmestyling så gott det går. Ändå upplever du ditt hår torrt och livlöst. Tröttsamt, eller hur? Men har du egentligen tänkt på vad du stoppar i dig? Resan börjar inifrån. När kroppen har brist på något syns det på utsidan. Vi har gjort en lista på bra mat för ett starkare och finare hår.

1. Ägg

Ägg innehåller rikligt med proteiner, som är nödvändigt för att kroppen ska kunna tillverka kollagen. Ägg innehåller också B-vitamin, som hjälper att stimulera hårväxten och förnya hårcellerna.

2. Skaldjur

Skaldjursfrossa med gott samvete! Skaldjur innehåller nämligen en hög halt zink, som bidrar till att bibehålla friskt och normalt hår. Zink finns också i vår uppdaterade version av Original Silicea.

3. Rödbeta

Rödbetan innehåller mycket kisel, vilket är ett viktigt mineral och spårämne för hår, hud och blodkärl.

4. Nötter

Ett hälsosamt intag av nötter är bra för håret. Nötter innehåller nyttiga fetter och biotin, som bidrar till att upprätthålla normalt hår. Valnötter och mandlar är bra alternativ.

5. Avokado

Avokado innehåller både nyttiga fetter, vitaminer och antioxidanter. Ett superlivsmedel för ett friskare hår.

6. Sötpotatis

Innehåller en massa antioxidanter och betakaroten som kroppen omvandlar till A-vitamin – vilket hjälper hårbotten att vara normalt oljig. Vid A-vitaminbrist kan både kliande hårbotten och mjäll uppstå.

7. Lax

Glöm inte det fleromättade fettet omega-3, som är bra för håret. Det hittar du i lax, men också i sill och makrill.

Andra viktiga mineraler för håret är kalcium, selen, magnesium, koppar, och jod. Har du svårt att tillgodose alla näringsämnen du behöver i den vardagliga kosten? Då kan du ha nytta av ett kosttillskott för håret.