sova-battre-ljust

Har du svårt att sova på sommaren? Längre, ljusare kvällar och värmen är de främsta bovarna. Här är våra bästa tips för att sova gott i sommar!

Den 21 juni infaller sommarsolståndet – vilket innebär årets längsta dag och kortaste natt. Det är då som solen står som högst på himlen. Något för oss som dyrkar ljusa sommarnätter, men också något som kan påverka sömnkvalitén.

Särskilt vi som bor i Skandinavien vill ta tillvara på ljuset. Vi behöver så väl d-vitaminet eftersom kroppen inte kan producera något på vintern. Ljuset lockar in till sena middagar, härliga kvällar på uteservering, mer ork och energi – men det är också en tid som vi lätt rubbar på sömnen. Det tenderar lätt att vi  lägger oss lite senare än vanligt, eller att vi får svårare att somna om vi är uppvarvade. Exempelvis efter en härlig after work!

Generellt sett är sömnproblem i kombination med nedstämdhet vanligare under den mörka delen av året. Men när dygnets ljusa timmar blir fler vaknar många tidigare, samtidigt som det är svårt att gå och lägga sig när kvällarna är ljusa.

sömnproblem

Här är våra bästa tips för att sova längre och bättre under sommarens ljusaste dagar:

1. Mörk rullgardin
Ljuset väcker oss och stänger av sömnhormonet melatonin. Se till att ha en mörk rullgardin i sovrummet för att lättare ställa in kroppen på sömn, men också så du får sova längre.

2. Sov svalt
Att sova svalt är en av de viktigaste förutsättningarna för en god natts sömn. Kyl ner rummet innan läggdags genom att vädra, använda en fläkt eller sova med öppna fönster. En markis kan också reglera värmen, eftersom solen då inte gassar på i rummet. Likaså kan ett lakan vara att föredra som täcke, för att undvika att vakna svettig.

3. Ha samma rutiner…
…som på vintern! Även om det lockar att stanna uppe längre när kvällarna är ljusa – kompromissa inte med sovtimmarna, annars riskerar du att bli trött och seg. Du får ut mer av dagen om du värdesätter din sömn. Ett tips är därför att gå och lägga dig vid samma tid som under vinterhalvåret, och hitta en kvällsrutin som får dig att varva ner. Exempelvis läsa en bra bok en stund innan läggdags!

Läs mer: Att värdera sin sömn är också en enkel vana för att bli lyckligare!

SAFRAMYL POSITIVE MOOD innehåller näringsämnen som saffran och d-vitamin – vilket erbjuder ett naturligt skydd för att hantera perioder av trötthet, utmattning, insomningsproblem och nedstämdhet. Läs mer om Saframyl här!