Har du svårt att somna, sover oroligt, vaknar lätt och känner dig ofta trött och nere på morgonen?

Det finns många omständigheter i livet då vi kanske inte får sova gott. Plugg och oroliga tentatider, för många deadlines på jobbet, en långdragen stressrelaterad trötthet, vabruari… Perioder med mycket stress och oro i vardagen. Tankar om måsten och krav hänger dessutom gärna med när vi släcker sänglampan – och påverkar både insomningen och sömnkvaliteten. Är du trött på att inte få sova gott? Här kommer några tips för hur du kan förbättra din sömn:

1. Varva ner

Att sitta med en skoluppgift eller deadline hela vägen fram till sänggåendet har vi nog alla gjort ibland. Men nedvarvning en timme innan sängdags kan göra stor skillnad både för insomningen och sömnkvaliteten. Vissa behöver mer tid än andra. Har du en orolig period? Lyssna på kroppen!

2. Gör sängen till en dator- och mobilfri zon

Kanske ett av de viktigaste tipsen i vårt dagliga stressade samhälle – ta inte med mobil och dator till sängen. Har du ibland känt dig trött, gått till sängs och plötsligt känt dig pigg igen efter lite slöscrollande på sociala medier? Ljuset från skärmen lurar nämligen hjärnan. Avrunda hellre dagen med en bok eller tidning. Det ger bättre förutsättningar för insomningen.

3. Om du är vaken mer än 25 min

Vetskapen om att vi behöver  6-8 timmars sömn per natt för att fungera och må bra gör lätt att vi sneglar på klockan: ”nu är det så här många timmar kvar innan jag ska gå upp” eller ”nu får jag bara så här många timmars sömn”. Plötsligt blir du varm och täcket åker på och av. Känner du igen dig? När du har legat vaken mer än 25 minuter, prova att gå upp, ta ett par varv i hemmet eller utför meditation. Prova sedan att lägga dig igen. På så vis kan du lättare bryta stress-mönstret över att inte kunna somna.

4. Vakna positiv och utvilad

Det finns fler naturliga vägar att gå för en god natts sömn: Saframyl Positive Sleep är ett naturligt sömnbevarande egenvårdsmedel, klassificerat kosttillskott, som är framtaget för dig som har svårt att somna, sover oroligt och ofta känner dig trött när du vaknar. De noga utvalda aktiva substanserna bidrar till ökad avslappning och förmågan att somna, minskad oro och förbättrad sömnkvalitet. Dessutom bidrar Saframyl Positive Sleep till att du vaknar harmonisk och glad – redo att möta den nya dagen!

Tre i ett : Insomning, sömnkvalitet och uppvaknande

1. Citronmeliss: bidrar till att underlätta lugn och avslappning.
2. Vallmo: bidrar till förbättrad kvalité av naturlig sömn
3. Saffran: Vakna utvilad med en positiv sinnesstämning

SAFRAMYL POSITIVE SLEEP är en naturlig sömnprodukt utan efterkänningar dagen efter. Du känner dig också klar i huvudet under dagen. En stor fördel är att Saframyl kan användas under kortare perioder vid behov men också under längre perioder. Du kan börja och sluta när du vill.

Fler tips

  • Lägre rumstemperatur
  • Bra säng
  • Behagliga sängkläder
  • Städa bort saker som stressar upp i sovrummet
  • Träning
  • En sund kosthållning

”Äntligen sover jag gott igen och känner mig glad, utvilad och klar i huvudet när jag vaknar.”

Louise, 38