Vad vi stoppar i oss har stor betydelse för hur vi mår. Saframyl har tipsen för hur du kan höja din lyckonivå i höst!

Livet går upp och ner. Och det är vanligt att känna sig nedstämd under perioder. På vintern är det lättare att förstå. Dagarna känns kortare – det är mörkt när vi åker till jobbet och mörkt när vi åker hem. Julstress och D-vitaminbrist är vanliga faktorer.

Vi missbrukar lätt ordet depression, som är ett sjukdomstillstånd. Vi talar om höstdepressioner, vårdepressioner och vinterdepression, men det kan också handla om nedstämdhet under en kortare period.

Läs mer: Vanliga symtom på depression

Allt fler forskare menar att det finns ett samspel mellan inflammation och depression. Hälsorådgivaren Boel Björkenwall, expert på sambandet mellan mat och lycka säger till tidningen MåBra att viss mat triggar inflammationer medan annan mat hämmar inflammationer.

Genom att kartlägga dina källor till glädje och lycka i kombination med motion och att äta nyttigt, varierat och balanserat kan du själv påverka mycket för att mota bort nedstämdhet. Nedan listar vi de livsmedel du ska undvika och de du bör välja för ett liv i välbefinnande.

smoothie saffran banan

Vilken mat ska jag undvika?

Mat som triggar inflammationer i kroppen är exempelvis socker, vitt mjöl, gluten, snabba kolhydrater (som pasta) och friterad mat. Kom ihåg att även stress triggar inflammationer. Stress i kombination med dåliga matval är förödande för allmäntillståndet och ditt välbefinnande.

Vilken mat ska jag välja?

Fet fisk och skaldjur
Sardiner, lax och sill är exempel på fet fisk som innehåller mycket Omega 3 vilket sägs dämpa inflammation och vara en humörhöjare. Vegan? Även chiafrön och linfröolja innehåller höga halter Omega 3. Skaldjur innehåller rikliga halter av selen och krom, vilket också sägs vara riktig lyckomat. Finns alltid en anledning att räkfrossa alltså. Välj ett fröknäckebröd till för att få den bästa kombinationen!

Zink
Finns bland annat i kött, ostron och pumpakärnor. Zink höjer inte bara lyckonivån, utan är också likt C-vitamin bra för ditt immunförsvar, exempelvis vid förkylning.

Saffran
Saffran har traditionellt använts i Främre Orienten för att bidra till positiv sinnesstämning. Carl Von Linné skrev att saffran ”muntrar sinnet”. Kryddan är mest känd för smaksättning i matlagning och bakverk, men har även använts som ett antidepressivt läkemedel i traditionell persisk medicin. Här kan du läsa mer om saffran.

Magnesium
Finns rikligt i bland annat nötter, groddar, böner, frön och mörkgröna bladgrönsaker. Du som vet med dig att du inte får i dig ordentligt med magnesium i den vardagliga kosten kan ha nytta av ett kosttillskott. Saframyl Positive Mood innehåller även en hög koncentration magnesium. Här kan du läsa mer om magnesium.

Choklad
Du läste rätt! Studier visar faktiskt att kakao muntrar sinnet på riktigt. Tyvärr inte ljus choklad, men mörk choklad innehåller fenyletylamin, samma ämne som bildas när vi blir förälskade. Välj en sort med en kakaohalt över 70% för bästa lyckoresultat. Visste du även att choklad är bättre mot hosta än medicin? 😉

B-vitamin
Finns bland annat spenat, grönkål och avokado. Även kött och spannmål, solrosfrön, skaldjur, fläsk, fisk, potatis, ägg, mjölk och yoghurt. En bra och varierad kost är nyckeln för att få i sig tillräckligt med B-vitamin. Här kan du läsa mer om vitaminet.

D-vitamin
En annan vanlig lyckotjuv är bristen på D-vitamin, ett fettlösligt vitamin som bildas i huden vid solbestrålning. D-vitamin är en av de aktiva ämnena i Saframyl Positive Mood. Vitaminet finns även i fet fisk, ägg och lever. Allt fler kopplar ihop trötthet, utmaning, vinter- och höstdeppighet med D-vitaminbrist. Här kan du läsa mer om D-vitamin och tecken på D-vitaminbrist.