Vi lever i en tid där det är prestigefyllt att ständigt vara effektiv och ha många bollar i luften. Ett problem för många som är HSP – det högkänsliga personlighetsdraget.

Det är vanligt att en högkänslig person känner sig onormal och orolig över att denne inte orkar lika mycket som alla andra. Hela 20% av befolkningen är HSP. Och många vet inte om det.

Vad är HSP?

HSP – Highly Sensitive Person, är ett karaktärsdrag vars begrepp för första gången myntades av Dr. Elaine Aron på 90-talet.

En högkänslig person hör, ser och lägger märke till saker och känslor som andra lätt missar. De känner direkt av andras sinnesstämning och kan tolka små nyanser i gester och kommentarer i betydligt större utsträckning än genomsnittet. De överväger risker och gillar inte att kasta sig in i nya saker utan att vara väl förberedda. De visar också djup empati och förståelse för andra och deras behov.

En HSP-person har inget skyddande filter. Allt denne upplever går rakt in. Därför kan personen lätt bli överstimulerad. Det är också vanligt med dålig självkänsla och höga krav på sig själv. Detta i kombination med en tid där stresstålighet och flexibilitet efterfrågas som mest kan bli riktigt jobbigt.

Eftersom en högkänslig person ständigt reflekterar och analyserar så går också hjärnan ständigt på högvarv. Det gör att personen lättare blir trött och känner ett behov av att stänga av. Därför har högkänsliga personer också behov av att dra sig undan när det blir för mycket. Högljudda platser som receptioner, festlokaler och liknande kan bli övermäktigt för en HSP-person, eftersom denne tar in allt som händer runt omkring.

Exempel på påståenden du kan känna igen dig i om du är en högkänslig person:

 

  • Du lägger märke till detaljer i din omgivning
  • Du har lätt för att gråta
  • Du har många idéer och lätt för att bli inspirerad
  • Du påverkas mycket av andras sinnesstämningar
  • Du berörs mycket av musik
  • Du njuter av naturen och finner lugn i den
  • Du analyserar och ifrågasätter vad som kan tänkas gå fel innan du sätter dig in i något
  • Du får lätt dåligt samvete

HSP i vänskapsrelationer

HSP-vanner

Man ska inte misstolka en HSP-person som tillbakadragande och osocial. En högkänslig person kan vara lika social som att trivas i sitt eget sällskap. Vad denne däremot måste ha i beaktande är att ge sin energi till rätt personer eftersom personen ger en djup intensitet och närvaro när denne konverserar med andra.

Då en högkänslig person är en mycket god lyssnare och kan engagera sig till fullo i en konversation har denne också lätt att dra till sig andra som behöver prata av sig. Är motparten också sensitiv och ger ifrån sig goda energier kan dessa nå en outtröttlig symbios och få ut mycket av varandra. Istället för att ta energi så ger de varandra energi. Avsöndrar personen däremot negativa energier kan detta vara så uttröttande för den högkänsliga att det kan påverka denne i flera dagar.

En taskig kommentar, diskussion med en kollega eller osämja med en vän påverkar en högkänslig person väldigt mycket. Medan andra har lättare för att rycka på axlarna och gå vidare kan detta stjäla all energi från den högkänsliga.

HSP i jobbrelaterade sammanhang

HSP-jobb

HSP-personer är oftast väldigt kreativa, och trivs i arbeten där de får utlopp för sina idéer. Men de behöver lugn och ro, och det är inte ovanligt att personlighetstypen trivs bättre med att jobba hemifrån. Det är exempelvis vanligt att författare är högkänsliga.

Med sin höga närvaro och analyserande förmåga kan en högkänslig person nå stora resultat i arbetslivet. Blir däremot intrycken för många kan en högkänslig person känna sig dålig och otillräcklig. Högkänsliga personer kan inte ta in lika många intryck samtidigt och ”multi-taska” eftersom de analyserar och tänker över uppgifter på ett djupare plan. Det är också vanligt att en högkänslig person blir mer utmattad efter ett möte än genomsnittet. Det kan skapa mycket frustration hos den högsensitiva och att denne då ifrågasätter sig själv. ”Varför orkar och hinner jag inte med lika mycket som andra?” Men oftast får en högkänslig person också ut mycket mer av det hon gör.

Läs även: Tre enkla knep för att koppla av i sinnet (och bli mer positiv!)

Finns det någon typ av behandling?

Högkänslighet är ett personlighetsdrag, och ska inte förknippas med en diagnos. Det kan räcka med en kurs eller att läsa på om ämnet för att hitta mer harmoni i livet.

Ilse Sand, dansk psykoterapeut och teolog som skrivit boken ”Älska dig själv – en guide för särskilt sensitiva och andra känsliga själar” säger till tidningen MåBra att ett av de viktigaste stegen för balans och harmoni är att våga säga ifrån. Förklara för omgivningen att så här fungerar jag och jag orkar inte vara ”på” så lång tid i taget. Hon säger också att högkänslighet är en gåva. Många högkänsliga vet inte vilka resurser de sitter på. Det gäller att njuta mer av fördelarna än att oroa sig över nackdelarna. Att lära sig att acceptera och tycka om sig själv som man är. Att ta hänsyn till sig själv och ge sig själv lov att vara långsam eller djup, även om det kan vara svårt i ett högintensivt samhälle.

Ytterligare ett tips för att avreagera känslostormar är att genomföra kreativa aktiviteter som att exempelvis sjunga, skriva eller måla.

Källa: sensitiv-hsp.se, tidningen MåBra

Läs även:
känslomässig balans och obalans
Saframyl Positive Mood – kosttillskott för känslomässig balans och positiv sinnesstämning
Trött? 5 naturliga tips som ger mer ork och energi