Prioritera att må bra – kanske det viktigaste nyårslöftet du kan ge dig själv 2018? Här kommer lite inspiration från oss. Tips som boostar ditt välmående hela året om!

1. Sömn

Prioritera goda sovrutiner 2018. Sömnen är viktig för återhämtningen och gör att du får mer energi, tänker klarare och mår bättre i kroppen. Likaså reduceras sockersug av en god natts sömn.

Har du svårt att somna eller sover oroligt? Prova vår nyhet: Saframyl Positive Sleep. Ett sömnbevarande kosttilskott som bidrar till att bevara den naturliga sömnkvaliteten så att du vaknar utvilad med en positiv sinnesstämning. Tre specifikt utvalda aktiva substanser; vallmo, citronmeliss och saffran. Läs mer här!

2. Umgås!

Forskare menar att stunderna då vi är som allra lyckligast inte nödvändigtvis behöver vara drömsemestern eller de stora framgångarna. Stunderna när vi mår som bäst är när vi får umgås med nära och kära (läs mer här).

Prioritera fysiska möten istället för digitala. Ta en fika med vännerna istället för att sms:a eller skriva i chat-gruppen. Boka in en middag med familjen istället för att umgås över telefon. Prioritera mer tid för att umgås 2018!

3. Dagsljus

Ljuset stimulerar vårt välbefinnande. Försök att vistas utomhus i alla fall 30 minuter om dagen. En promenad på lunchen (även om himlen är grå) gör gott för både kropp och själ.

D-vitamin (även kallat pigg-vitaminet) är ett vitamin som bildas i huden när du vistas utomhus i solbestrålning. Men under vinterhalvåret kan vi i norden inte bilda något D-vitamin alls. Då kan det vara en god idé att inta vitaminet med kosten. Här kan du läsa mer om D-vitamin och D-vitaminbrist.

4. Näringsrik kost

Vad vi stoppar i oss har stor betydelse för hur vi mår. Mat som triggar inflammationer i kroppen (exempelvis socker, vitt mjöl och friterad mat) kan faktiskt göra oss nedstämda.

Givetvis innebär inte det att vi ska sluta unna oss godsaker då och då. Vad det handlar om är goda vanor och en näringsrik kost som grund. Grönkål, den fortfarande allt så trendiga avokadon, fet fisk och saffran är exempel på näringsrik lyckomat. Läs mer: Mota bort vårdeppigheten – maten som höjer lyckonivån

5. Ta mikropauser

Mikropauser handlar om att i 3-5 minuter sluta ögonen, fokusera på andningen och stänga ute stressen. Ett bra knep för dig som arbetar intensivt, eller om du är pressad.

När hjärncellerna varit aktiva under en stor del av dagen behöver de laddas på nytt för att du ska kunna hantera nya intryck. Många känner själva när en paus är nödvändig – hjärnan blir disträ och koncentrationen dålig. Andra känner inte efter och pressar på tills de blir trötta och utmattade. Då är mikropauser några gånger om dagen en god vana. Effektivt både för återhämtning och när du ska tanka på med mer energi.

6. Fysisk aktivitet

Det är ingen nyhet att fysisk aktivitet gör underverk för hälsan. Hamnar du i kategorin för den som inte älskar att träna? Börja med de små stegen – trapporna istället för hissen, cykeln istället för bilen.

Det viktigaste är att hitta en träningsform som passar dig! Och det behöver inte vara en timma på gymmet. Stärkande promenader i naturen, en skön springtur eller yoga hemma gör också gott. Gör något som känns motiverande och roligt. Då blir träningen också enklare till rutin.

7. Saker som gör dig glad!

Känner du att du har hamnat i en negativ spiral är det viktigt att fokusera på vad som ger dig glädje och harmoni i livet. Är det en stund i stillhet med en god bok? En middag med vänner? Att ta en svängom i vardagsrummet till din favoritlåt? Lägg en stund varje dag för saker som gör dig glad!
Inspiration: I det här testet får du bättre översikt hur du kan kartlägga dina källor till glädje och lycka.

Saknar du din positiva sinnesstämning? Saframyl Positive Mood är framtaget till dig som tillfälligt känner dig nedstämd, är trött och utmattad och har svårt att ta dig för saker än du normalt sett gör. Läs mer om Saframyl här!