Gurkmeja är populärare än någonsin. Den används friskt i både soppor och varma drycker, har en läcker gyllene färg och god, uppfriskande smak. Men främst – gurkmejan är känd för sina nyttiga egenskaper.

Örten används mycket i det indiska köket genom curryn och det är kurkuminet i gurkmejan som ger den gula färgen. Smaken påminner lite om ingefära, vilket inte är så konstigt eftersom den just tillhör familjen ingefärsväxter.

Därför ska du äta gurkmeja

Gurkmejan är en riktig hälsoört. Den bidrar till att upprätthålla och stödja ledernas flexibilitet, och i kombination med svartpeppar kan den även ha antiinflammatoriska egenskaper. Gurkmeja är också en riktig antioxidant och är därmed även bra för immunförsvaret.

Glyc för rörliga leder

Gurkmeja kan i kombination med vitamin D och vitamin K2 också ha positiva effekter på benmassan eftersom vitamin K bidrar till att upprätthålla en normal benstomme, och vitamin D i sin tur förbättrar upptaget av kalcium och fosfor.

Det finns alltså flera goda anledningar till att äta gurkmeja. Örten återfinner du i GLYC BOOST (nypon, gurkmeja, grönläppad mussla, zink och Vitamin C) och GLYC ACTIVE (boswellia serrata, K2, gurkmeja l-arginin, MSM, Vitamin C, D och mangan) för rörelse, energi och hälsosamma leder!