Promenader är bra för både kropp och själ, men visste du hur många positiva effekter promenader faktiskt har på kroppen? Här är åtta fantastiska fördelar med att ge sig ut och gå regelbundet.

1. Du stressar ner

En väldigt god anledning till att ge dig ut och promenera – det får dig att stressa ner. Har du haft en stressig dag på jobbet kan en kvällspromenad göra underverk då du får göra dig av med stresshormoner och rensa tankarna. Kroppen kommer att tacka dig, vi lovar!

2. Det håller dig glad

Solljus och frisk luft har god effekt på humöret. Studier visar också att regelbundna promenader kan motverka depressioner.

3. Du håller vikten

Promenader bränner midjefett och tonar bukområdet. Att promenera är alltså en av de bästa motionsformerna för att upprätthålla en hälsosam vikt och bränna kalorier.

4. Det sätter igång din kreativitet

En promenad underlättar för hjärnan att lösa blockeringar i tankar och tillvägagångssätt. Studier visar att kreativiteten ökar med 60% om du promenerar jämfört med om du sitter stilla. Och när vi tänker efter, visst har en promenad många gånger löst flera problem?

5. Det är bra för matsmältningen

Så enkelt som en halvtimmes promenad räcker för att sätta igång matsmältningen och hålla en jämn blodsockernivå. Din mage kommer att tacka dig om du promenerar regelbundet!

6. Det är bra för lederna

Promenader gör stela leder mjukare! Ledvätskan blir mer flytande, vilket smörjer lederna och stärker de muskler som ger stöd åt dem. Promenader kan också minska ledvärk som hänger ihop med bland annat sjukdomen artros. GLYC BOOST är lämplig för dig som vill bibehålla smidiga, hälsosamma leder och som vardagsmotionerar. Här kan du läsa mer om GLYC.

7. Det är bra för hjärtat

Att promenera minst 30 minuter om dagen stärker hjärtat och kan minska risken för hjärtsjukdom och stroke. Har du däremot redan haft något av föregående ska du alltid samråda med din läkare innan du rör på dig.

8. Det stärker immunförsvaret

Promenader är ett av de bästa hjälpmedlen för att klara sig igenom förkylningstider. Den som promenerar regelbundet har också lättare för att bli frisk när denne väl blivit förkyld, än den som inte motionerar.