Forskning visar att träning har god effekt vid artros i knän och höfter, men det finns också träning som är speciellt lämpad för artros i händerna.

Vi har tidigare pratat om hur du kan lindra dina besvär vid artros med fysisk aktivitet. Promenader, cykling, simning och vissa vardagssysslor är exempel på träning som är bra och skonsam belastning för lederna.

Men likaså händerna behöver träning för att behålla sin rörlighet. Här är två enkla övningar. Båda är enkla att exempelvis göra en stund framför tv:n.

1. Degen
Genom att knåda en deg så tränar du genast fingrarnas muskler och leder. Knåda en degklump i varje hand och låt händerna bli varma. Om du inte alltid har ambitionen att baka kan du exempelvis köpa leklera, eller göra en egen trolldeg att ha till hands.

2. Gummibandet
Trä in fingrarna i ett gummiband och stretcha ut handen fram och tillbaka i gummibandet. Börja med ett större gummiband, och byt efter hand till ett mindre gummiband för att öka motståndet.

Källa: SVT

Behåll rörligheten i lederna

GLYC ledserie är ett av Sveriges mest sålda kosttillskott för bibehållen rörlighet och hälsosamma leder, och är speciellt framtagen för att du ska kunna behålla ett aktivt och rörligt liv oavsett hur din vardag ser ut. GLYC ORIGINAL är speciellt anpassad för dig som vill bibehålla rörligheten, exempelvis kunna gå i trappor och promenera.