shutterstock_260929982
Det viktiga med att julen skall bli en glad och stressfri är att att försöka anpassa sitt julfirande så som man själv bäst trivs med. Detta genom att faktiskt säga nej till vissa saker och ha ett  gott samarbete med dina närstående. Vårt konsumtionssamhälle är stressande och att vi köper ”onödiga” saker i sista stund gör oss inte heller mindre stressade eller mer lyckliga.

Här är några tips du kan fundera på:

01. Att jaga runt efter ”rätt” julklapp kan ge negativ stress

Försök att lägga kraft på relationer istället, ge julklappen att du bjuder på middag. Eller varför inte ge bort en långpromenad som avslutas med en god lunch som du bjuder på.

03. Fundera på hur viktiga %22Alla måsten%22 faktiskt är

Försök att mentalt förbereda dig i tid om hur du skall ta itu med vissa saker och måsten. Ifrågasätt om det verkligen är ett ”måste” eller om du kanske kan ta bort det i år.

05. Sätt ambitionsnivån på rätt nivå

Fundera om du har rätt ambitionsnivå, vad som verkligen är viktigt med julen och helgerna. Vad betyder den perfekta julen och varför är det så viktigt att julskinkan blir perfekt, eller vad händer om du inte gör julchokladen i år.

02. Ger barnen tid och engagemang i julklapp

En bio upplevelse, eller en halvdag då barnet får bestämma vad ni skall göra.  Åka till favoritlekplatsen, ”åka hiss” på något hotell eller varför inte  ge dem  tex 3 h valfri tid med dig, det finns massor av saker som barnen uppskattar och som både du och barnet får positiv energi från

04. Gör inte allt själv

Många av oss har en förmåga att  göra allt själv. ”Bättre att jag gör det så blir det gjort”. Släpp det och dela med dig av det som skall göras. Ofta uppskattas detta också då fler blir delaktiga och därmed också känner att de får förtroende och gemenskap.

Och till sist...

Vi blir inte lyckligare av att shoppa saker. Det viktigaste är att ha en känslomässig kontakt med sina nära och kära. Skänk bort tid, engagemang och upplevelser så gör det både dig  och den du delar det med lyckligare och får härliga minnen av.