010-703 68 00 info@octean.se

Problem med stressmage – orolig mage

bright picture of pretty woman with hands over mouth.

bright picture of pretty woman with hands over mouth.

Tips att för att lindra din stressmage, halsbränna och magproblem.

Magproblem är en av de vanligaste orsakerna till att vi går till en läkare. Anledningen kan vara att man har ont eller smärtor i mage/buk, uppblåst, problem med tarmfickor mm men det kan också bero på hur vi mår.

Magen är som en stor emotionell svamp och du kan få magproblem av oro, nervositet, hjärtesorg eller annan sorg men stress är det som överlägset skapar magproblem.

Din magkänsla är faktiskt viktig att lyssna till.

7 TIPS för att minska magproblemen vid främst stressmage

1. Stressa av

Skriv ner dina vanor och tankar, hur din kropp mår så att du kan följa upp och se om du hittar ett mönster eller så räcker det ibland att skriva ner det för att bli påmind.

2. Sov ordentligt

Vi är olika personer, årstider och solljus förändras och vår vardag ser olika ut. Så känn efter hur många timmars sömn är bra för dig. Men prioritera de timmar sömn som gör att du mår bra.

3. Ta din tid att äta

Njut av en god frukost när det är möjligt. Du är värd dig själv och din arbetsgivare/lärare/partner/vän en lunchpaus. Slänger du i dig en liten smörgås, yogurt eller något onyttigt för snabb energi så tar magen stryk. Tugga maten noggrant för att minimera magproblem som gaser, surauppstötningar som halsbränna och kroppen kan ta upp näringen. Undvik stark och kryddig mat

4. Regelbundna måltider

Planera in och se till att du har bra mat för frukost, lunch och middag och något gott mellanmål. Stress under en lägre tid påverkar matspjälkningen negativt så byt dina dåliga vanor till goda mat stunder. Ät kanske mindre portioner men kanske oftare 3-4timmar mellan målen. Storleken och vad du äter beror mycket på dig som person och hur aktiv livsstil du har.

5. Fibrer eller inte fibrer

Idag är det stort fokus på att äta fibrer och det mår en trög mage jätte bra av men stressmagen behöver enklare mat annars kan man få magproblem som uppkördhet, gaser och halsbränna. Koka grönsaker och skala din frukt ett tag för att hjälpa din mage.

6. Egenvårdsmedel som hjälper och lindrar

Stress, kaffe och antibiotika är bara några namn på de som förstör tarmflorans viktiga bakterier därför kan det vara bra att äta livsmedel eller kosttillskott med naturliga mjölksyrebakterier (probiotika). För att få direkt hjälp och suga upp gaser och förhindra retande supstanser att nå mag och tarm slemhinnorna kan Silicea Mag-Tarm rekommenderas. Det är en naturlig kiselgel utan konserveringsmedel som snabbt lindrar kan användas av alla tom barn och gravida.

7. Aktiv livsstil - rör på dig

Var aktiv varje dag. Promenera, jogga, dansa eller bara gå några Xtra gånger i trappan din kropp tar tacksamt emot all motion.

 

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

FS04539-02_Octean_SiliceaOSBB_500mllimpa_glyc Utskrift limpa_andro limpa_bi limpa_lady mn8 logo limpa_saframyl

Pin It on Pinterest

Share This