010-703 68 00 info@octean.se

Sockersöta sockerbiten är inte bra för hälsan

Kom precis från ett kundmöte där det bjöds på semlor och jag älskar semlor och allt annat som är sött men det är inte så nyttigt. Läste i GP om hur mycket kallorier våra vanligaste barnrätter innehåller och hur många sockerbitar en skål med cornflakes innehåller - det är svårt att tro att det är sant.

Det är idag nästan omöjligt att undvika socker vilket uppmärksammas i media och inte minst i olika dieter där LCHF är i täten. Några enkla tips för att minska sockret vi stoppar i oss

1. Köp inte socker, godis och mat med högt GI – om du har dessa hemma blir du frestad att äta dem.
2. Motionera varje dag och ha struktur och rutiner när det gäller mat och motion. Gå i trapporna istället för hissen.
3. Ha alltid med dig en proteinbar, frön eller nötter i fickan, ryggsäcken eller handväskan att ta till när sockersuget kommer
här kan du läsa fler tips.

Hittade även ett dokument som Stockholsmlandsting skapat som underlag för att göra Sockerutställningar som kan användas som underlag när du bla planerar ett mellanmål, exempel:

Mellanmål 2 Mängd Producent
Mini Meal Start – vaniljyoghurt
med müsli naturell (8 sockerbitar) 225 g Arla
1 banan ca 100 g
Näringsvärde hela mellanmålet:
Energi: 350 kcal/1427 kJ
Fett: 7,7 g
Sockerbitar:: 8 st
Mellanmål 3 Mängd Producent
Drickyoghurt Yoggi Yalla
(8 sockerbitar) 3,5 dl Arla
1 Frosties bar (2 sockerbitar) 25 g
1 apelsin

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

FS04539-02_Octean_SiliceaOSBB_500mllimpa_glyc Utskrift limpa_andro limpa_bi limpa_lady mn8 logo limpa_saframyl

Pin It on Pinterest

Share This