010-703 68 00 info@octean.se

För att få ett tjockt hår så kommer här 5 tips

Josefin_Silicea_tjockarehår_Octean

Ditt hår är din viktigaste accessoar så ta hand om det

En av kroppens snabbast växande vävnader är håret och i snitt växer det 1 cm per månad. Håret växer ut från hårroten som hela tiden producerar nya celler och 5 gånger snabbare än andra celldelningar i kroppen. Näringsämnen transporteras till hårsäcken där hårstråets kvalitets utvecklas från hårroten.

Du kan genom egenvård påverka hårkvaliten genom att använda Orginal Silicea.

Original Silicea innehåller en hög koncentration av mineralisk kisel i form av finfördelad kiseldioxid  och zink, mangan, selen och biotin. Original Slicea är ett naturligt kosttillskott som kan stödja en frisk och normal återväxt av hår, hud och naglar.

  • Finfördelningen är vitalt för att kiseldioxid ska kunna absorberas in i blodet och vidare ut i hårrötter, nagelband och hud.
  • Zink bidrar till att bibehålla frisk och normalt hår, hud och naglar.
  • Kroppen använder mangan för att bilda bindväv samt bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress till följd av de fria radikalernas övertag av antioxidanterna.
  • Selen bidrar till att upprätthålla sunda naglar.
  • Biotin bidrar till att upprätthålla normalt hår och normal hud.

Nedan får du våra 5 bästa tips för ett naturligt vackert hår

1. BORSTA INTE HÅRET NÄR DET ÄR BLÖTT  för att läsa mer klicka på länken: 5 enkla tips för tjockare hår

 

Tar du ansvar för din hälsa?

Ohälsa_hälsa_färg_presentation_Octean

Har vi en positiv hälsa och  så orkar vi och ser framemot det som dagen har att erbjuda i form av upplevelser, möten med andra människor och förväntningar. Förväntningar är ett positivt ord om man mår bra och  känslomässigt är i balans. Då ger det energi att se framemot en dag på jobbet, att träffa en kund, åka till en mässa i Malmö för att hålla en presentation, planera kvällens middag, träffa arbetskollegorna över fikat eller ordna ett kalas. Men är hälsan inte så bra och negativa tankar lätt kommer fram så skapar förväntningar som vi har på vår dag och de förväntningar andra har på oss eller som vi kanske tror de har på oss en negativ stress som bidrar till obalans och ohälsa.

Därför är det viktigt att vi arbetar med vår hälsa på alla plan både privat och på arbetsplatsen. Genom att du aktivt arbetar med att öka din medvetenhet om vad som skapar hälsa och vad som skapar ohälsa för dig och dina vänner så mår du bättre. Bästa receptet för att öka hälsan är att ta sig tid för fysiskt aktivitet tex en skön promenad.  Socialstyrelsen rekommendation till läkarkåren är att fysisk aktivitet bör skrivas ut på recept.

ISM  är en Institut för stressmedicin och ett kunskapscentrum inom stressområdet och en del i förvaltningen Hälsan och Stressmedicin – de bedriver forskning och utvecklingsarbete samtidigt som de förmedlar kunskaper och erfarenheter om stress, hälsa och psykosocial arbetsmiljö vilket har gett underlag till denna blogg bl.a bilden som visar vår strävan att nå en positiv och bra balans i vår hälsa.

Att fysiskt röra på sig och aktivera sig mer är viktigare och viktigare då det idag inte är lika naturligt i vår vardag som förr.

Rör vi på oss så orkar vi mer och får ökad prestationsförmåga

De förväntningar och press som vi känner blir lättare att hantera om vi har en bra hälsa.  I P1 Vetandets Värld kan man lyssna på de senaste studierna som handlar om varför hjärnan mår så bra av träning och varför du ska ställa dig upp minst en gång i halvtimmen. – Rör vi oss tillräckligt och undviker att sitta stilla förbättras kärlhälsan i hjärtat och andra delar av kroppen, och högst sannolikt även i hjärnan, säger Örjan Ekblom, docent i idrottsvetenskap vid Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm. Örjan Ekblom tror att ett kommande forskningsfält kommer att bli ”träningslära för kontorsarbetaren”.

– Vi behöver forska mycket mer om hur exempelvis träningspass mitt på dagen, eller att man ställer sig upp var tjugonde minut, faktiskt påverkar hur man mår på jobbet och hur man klarar av stress och att vara så socialt flexibel som vi förväntas vara säger Örjan Ekblom.

 

11 tips för att få en bra arbetsmiljö:

  1. Arbetets krav och individens resurser stämmer överens
  2. Chefen hjälper till att prioritera, men arbetar även strategiskt/långsiktigt
  3. Roller och ansvar är tydliga i arbetet
  4. Att målen är tydliga och kända
  5. Att ansvar och befogenheter följs åt
  6. Inflytande över arbetet och dess planering
  7. En fungerande kommunikation
  8. En god gemenskap och socialt stöd
  9. Att jobbet känns meningsfullt
  10. Att det finns en rimlig förutsägbarhet
  11. Positiv återkoppling - belöning

Om nedsatt prestationsförmåga vid stress
Vår kropp är skapad för en viss nivå av stress så det gör att vi presterar bättre, hjälper oss att vara skärpta och effektiva. Det ökar vår prestationsförmåga om vi snabbt måste fatta ett beslut och leverera en lösning.  Blir stressnivån för hög så påverkas man negativt och prestationsförmågan minskar och negativa stresskänslor som oro, ångest, trötthet och känslomässig obalans.

Saframyl Positive Mood vid  trötthet och önskan om känslomässig balans och en positiv sinnesstämning. 
Vi människor strävar efter att få kontroll och skapa en positiv balans i vårt liv.  Saframyl Positive Mood  är ett helt naturligt och kliniskt dokumenterat egenvårdsmedel som kan minska trötthet och bidrar till att bevara känslomässig balans och en normal sinnesstämning. Saframyl Positive Mood innehåller det patenterade saffransextraktet SATIEREAL samt D-vitamin,Vitamin B1, B2, B3, B6 och B12 och magnesium. Samtliga ingredienser påverkar olika funktioner har olika betydelse för stämningsläget.

 

 

Äntligen är det bevisat, choklad är bättre än medicin mot hosta!

dark-brown-milk-candy

 

Skippa hostmedicinen och mumsa choklad istället, menar forskare. Det är ännu mer effektivt!

Vanlig choklad kan vara tre gånger bättre än traditionell hostmedicin vid hosta. Det är en slutsats från forskare vid brittiska London Imperial College. Det är kakaons naturliga rikedom på teobromin, det ämne som kopplas till chokladens övriga hälsofördelar, som sägs vara verksamt även mot hosta.

Läs även: Hurra, ännu en anledning att äta choklad!

För mer information om studien klicka här.

 

5 saker som förebygger och lindrar din halsbränna

Undvik sura uppstötningar

Halsbränna är vanligare än vad vi kan tro - en av fyra som lider av att  magsyra/magsaft kommer upp från matstrupen och skapar besvär i matstrupen.

För att FÖREBYGGA halsbränna / sura uppstötningar:

  1. Var uppmärksam på vilken mat som skapar halsbränna för just dig. Vanligt är att följande livsmedel kan skapa problem med halsbränna:  lök, fet mat, choklad, alkohol, Tomater, citrusfrukter, kaffe ( koffeindrycker) och drycker med kolsyra.
  2. Stress gör att du kan skapa förmycket magsyra
  3. Ät långsamt och njut
  4. var aktiv i vardagen och tänk på att kroppsvikten kan påverka
  5. Tänk på att magsyran i magen är bra. För har du förlite så kan inte magen bryta ner maten och bakterier vilket kan leda till  att det jäser i magen och gaser bildas. Dessa gaser kan trycka upp magsyran i halsen vilket ger halsbränna

Läs gärna mer här: http://magkliniken.se/8-effektiva-huskurer-mot-halsbranna-och-sura-uppstotningar/

För att LINDRA halsbrännan så kan följande hjälpa:

  1. Drick vatten eller tee  ( gärna Kamomill) som snabbt kan lindra genom att späda ut magsaften och därmed blir magsaften mindre sur och frätande i svalget. Magsyran minskar oftast med åldern
  2. Ät mat som lindrar tex avokado och banan
  3. Ät inte före då du planerar att sova, om möjligt ät tidigare på kvällen.
  4. Använd gärna ingefära eller gurkmeja i maten eller varför inte ta en kopp tee med en skiva ingefära i innan du ska sova.
  5. Sen 50 år tillbaka med bevisad effekt använder många Silicea Mag-Tarm för att snabbt och helt naturligt lindra och förhindra halsbränna och andra magproblem.
    Kan även användas av barn och gravida. Läs mer på  Silicea.se.

Har du plötsliga eller allvarlig halsbränna eller får sura uppstötningar ofta och oförklarligt så sök läkare,
läs mer på 1177.se

Du kan få fler TIPS på uppblåst och gasig mage: http://www.lifebutiken.se/inspiration/halsa/uppblast-och-gasig-mage

Låt ditt djur tassa mjukt med BI-PRO Tass-salva

Hund i snö

Du har väl inte missat vårt nyaste tillskott i Aktiv djurvård serien, BI-PRO Tass-Salva.

BI-PRO Tass-salva fungerar som en förebyggande vaxbarriär mot hundens trampdynor mot kalla underlag. Bra under kalla vintern med snö, salt is och grus.

Det speciella med BI-PRO Tass-Salva är kådan som utvinns direkt från trädet med minimal tillförsel av syre. Vi kan idag vetenskapligt mäta vilken effekt naturlig kåda har i BI-PRO Tass-Salva. Framförallt visade det sig att kådan påverkade bakterier (bl.a.staphylococcus, klebsiella, escherichia, pseudomonas), jäst (candida) och mögel (aspergillius). Kådan som används är standardiserad och innehåller dessutom en hög halt av olika lignaner med antioxidativ och antiinflammatorisk effekt. Den påverkas inte av soljus. Bivax innehåller 1 % propolis (antibakteriellt). Nattljusolja innehåller GLA (gammalinolen syra), som är ett förstadium till prostaglandin och som stimulerar kroppens egen produktion av prostaglandiner. Olivolja är mjukgörande och har även antiinflammatoriska egenskaper.

 

BI-PRO Tass-salva kan du köpa i vår webshop här.

Testa din smärta i lederna?

Ett test som tar 5 minuter kan hjälpa dig att förstå vad din värk i lederna eller trötthet beror på.

Ont i leder reumatism GLYC

Det finns nu en hemsida som heter www.ontilederna.nu och som Karolinska Institutet tillsammans med Stockholms Läns Landsting. Även personal i vården och deras patienter i primärvården har varit aktiva i att ta fram dessa frågor om smärtan i lederna  beror på reumatism.

 

 Summeringen av de svar du ger i testet kan du sen spara och ta med till din läkare som hjälp och stöd.  svar som du sedan kan skriva ut och ta med till ett läkarbesök. 

För mer information ring sjukvårdsrådgivning 1177 eller gå in på 1177.se eller  ring 020-202035 reumatikerforbundet.org.

5 TIPS till att nå ditt NYÅRSLÖFTE

nyårslöfte 2016 Octean

Nu är det dax igen att fira av ett år och fira in det nya med bästa bubblet, sprakande raketer och god mat. Men vi är många som ger ett nyårslöfte och vanligast har med hälsa att göra. Äta bättre, Hälsosammare liv och träna mer är vanligast och fimpa för gott är knappt kvar på 10e plats. 2 av 10 orkar hålla sitt Nyårslöfte.

Så här kommer 5 Tips som gör att du kan bli en av de två som kommer att lyckas hålla ditt Nyårslöfte för 2016.

 

1. Motivantion till att hålla nyårslöftet - varför ska jag hålla löftet

Du ska själv vilja och orka driva igenom ditt löfte. Motivation är det som gör att du lyckas när det känns tråkigt och svårt att motivera. Svårt att hålla ditt löfte får du om du fallit för grupptryck eller partnerns krav och inte själv ser anledningen. Blanda gärna en en person till så ni tillsammans kan motivera varandra.

2. Förenkla nyårslötet- Ta små steg

Se till att du bokar in och skapar tid och möjlighet att hålla ditt nyårslöfte. Gäller det träning så planera in i godtid så du hinner med att gå till gymmet eller ta dina promenader eller gäller det HÄLSA och MAT så köp hem bra ingredienser och hitta spännande recept så det blir gott och inbjudande och inget som akut måste slängas ihop.

3. Tydligt nyårslöfte-  vad är löftet

Konkretisera och förtydliga ditt mål så du enkelt kan skapa delmål och veta när du har uppnått ditt Nyårslöfte. Ex. Sluta äta sötsaker. Målet jag får äta efterrätter är jag blir bjuden men får inte själv köpa smågodis eller tröstäta choklad utan ska istället …..  Följ upp och skriv gärna ner.

4. Belöning när du uppnår nyårslöftet eller varför inte delmålen

Var noga med at följa upp och ge dig själv positiv energi när du lyckas och missar du ett delmål satsa på nytt igen, direkt. Ändra eventuellt ditt upplägg och kämpa vidare. Sätt upp en målbild tex att när jag har tränat som planerat i en månad så ska jag boka in en skön massage och efter 2 månader så är jag värd en manikyr.

5.  Varför vänta tills nyår - du kan börja NU!

Alla bra idér och mål som man vill uppnå bör man starta med direkt ….Men de är alltid roligare att göra det tillsammans med ett glas bubbel och i goda vänners sällskap så bjud på en fest när du kommit på ett nytt MÅL!

Lycka Till och GOTT NYTT ÅR 2016

Octean Nyårslöfte 2016 Silicea

Ont i leder när det är kallt ute

Kyla vinterpromenad stela leder artros aktivhund

Stela och ömma leder som kan bero på artros, reumatism och ledförslitning blir oftast värre när vintertiden är här med snö, kyla och kalla vindar.

Smärtar och ledvärk som innebär att lederna blir stela är det en inflammation och oftast blir det värre när man blir kall. Värme tex. en varm vetekudde lindrar oftast den värsta smärtan och de stela lederna kommer igång och mjukas upp snabbare. I ett fåtal fall kan faktiskt kyla på stället som är stelt fungera bäst. Influensa och förkylning kan också leda till ledvärk så är det också skönt med värme.

Att leva med smärta och värk påverkar dig mycket psykiskt vilket påverkar din omgivning och din livskvalitet.

Så innan du går ut så se till att ha en varm ullefillt liggande framme på soffan och en vetekudde väntande i micron. Finns att köpa i välsorterade Apotek, Hälsofack eller andra Må bra butiker ex. Life , Hälsokraft, Kronansapotek.

Värk i lederna och bindväven är oftast förknippat med  en funktionsnedsättning och en påverkan i vardagen.

Oftast blir det en försämring och man får mer och mer ont och lederna blir stela vilket påverkar vardage. Råa, gråa och isanda kalla dagar (vilket kan bli många om man bestämmer sig för att välja) så undviker man att gå ut och gå sin promenad för kylan gör att det blir värre. Rör man sig inte blir ledvärken värre och så vidare så är man inne i en ond spiral. Trots att fler och fler svenskar lider av reumatism och ledvärk så har man inte hittat något botemedel.

Utan det bästa receptet är motion så här får du tips från reumatikerförbundet och smärtan efter fysisk aktivitet är i sig inte farlig och gör inte sjukdomen värre, bara den är acceptabel och går tillbaks till ursprungsnivån efter 24 timmar. Läs mer här och få tips.

Utöver träning och läkemedel så finns det flera kosttillskott som kan vara till stor hjälp.

Kall vinter gör hundarnas leder stelare

Tyvärr lider många av våra djur av ledvärk och inflammationer som påverkar dem negativt i vardagen de vill inte med ut och gå på promenaden speciellt inte om det är kallt och ännu värre regnar eller snöar, hoppa in i bilen. Där är också motion, smärtstillande och kostillskott till hjälp för att snabbt och effektivt lindra artros eller ledvärk. Grönläppadmussla och Nypon är väldigt vanliga tillskott. Där grönläppadmussla innehåller glykosaminoglykaner som är glykosamin bundit till ett socker.

 

 

Vad bör man som hundägare tänka på under julhelgerna?

IMG_1426 ny

 

Det finns olika faror som kommer med julen, man bör alltid kontakta veterinär om man är tveksam eller har funderingar men några riktmärken är att de inte ska äta presentsnören, nötter eller julpynt som kan fastna i mage eller tarm.  Russin, vindruvor, bittermandel, vetedeg, choklad, lök och vissa blommor är alla giftiga och ger olika symptom, i många fall riktigt akuta problem. Foderförätning är  också relativt vanligt under julhelgen med all mat som finns till hands, hundar är påhittiga och kommer åt mer än man tror! I värsta fall kan då en magomvridning utvecklas.

Under nyårshelgen är det många hundar som är rädda för smällare, kom ihåg att kontakta din veterinär i god tid innan för att diskutera hur just Du kan hjälpa Din hund bäst! Om man är aktiv med sin hund ska man även vara extra noga med uppvärmning och nedvarvning i samband med fysisk träning, se även till att hunden har möjlighet att hålla sig varm mellan träningspassen för att undvika ökade risker för skador.

Hoppas ni slipper problem under helgerna och får ett härligt slut på 2015!

 God Jul och ett Gott Nytt 2016!

 

Information från Linda Jonsson, Leg. djursjukskötare, uppfödare och själv aktiv inom hundsporten

 

Åtta (naturliga) virusskydd för att slippa vinterkräksjukan!

Vinterkräksjukan

 

Nu har du säkert många hunnit märka av den kommit på besök igen: vinterkräksjukan, detta fruktade och väldigt smittsamma magvirus. Men – man behöver inte bli sjuk. Maginfluensatider brukar komma som ett brev på posten under november, december. Så även i år.  Sedan håller den oss i sitt grepp ändå fram till mars, april. Men det finns hopp.

Läs mer här för åtta (naturliga) virusskydd för att slippa vinterkräksjukan!

FS04539-02_Octean_SiliceaOSBB_500mllimpa_glyc Utskrift limpa_andro limpa_bi limpa_lady mn8 logo limpa_saframyl

Pin It on Pinterest

Share This